2012. november 3., szombat

Szomszédoló: Ausztria

Ismét eljött az ideje az ausztriai kirándulásunknak. Időközben rájöttünk, nem elsődleges az árkülönbözet kutatása,  hanem inkább a választék bősége az egyik fő vonzerő. Árban is érdemes kicsit kutakodni, mint ahogy ezt már régebben többször megfogalmaztam.
Csináltam pár képet, a tejesség igénye nélkül, csak példának, érzékeltetni a különbséget. Nem nagyvárosok hipermarketeiről beszélünk, a két város ahol jártunk Oberwart (~7200) és Fürstenfeld (~5600 lakos) Interspar üzletében jártunk. Itt érdemes egy kicsiit elgondolkozni, hogy miért nincs jelen a TESCO/AUCHAN a kiskereskedelmi piacon.


Bogyós gyümölcsök október végén.


Készülődés az ünnepi sütögetésre, az aszalt készítmények választéka, külön kiemelném a baloldalon látható gyömbért.


Margarin ott is kapható, de mintha egy kicsit más lenne a választék és a csomagolás.


Lisztek. van itt minden, sőt a polcsor folytatódik, de nem fért bele a képbe.


A legérdekesebb dolgot hagyom a végére. Ez a háztartási gép, a Thermomix kis-konyhai változata (219 € x 300 Ft = 65700 Ft.). Árában töredéke a nagy testvérnek, de fontos tudni, ezt a mi konyhánkra tervezték.
Az eredeti Thermomix egy kicsit más árkategória, de tudni kell, hogy az a profi konyhákra lett tervezve, nagyon sok nagy hírű Séf használja, főzős tv műsorokban sokszor láthatjuk.
Aprít, darál, habosít, közben főz és még sok-sok más opció. Érdemes megnézni a cég honlapján a gép bemutatását. A márka nem ismeretlen, hiszen a Magyarországon is piaci szereplő ALDI, a HOFER csoport tagja, és a KitchenWare eszközöket forgalmazzák.

Csak pár gondolat, de ismét felteszem a kérdést: miért?
Miért működik ez tőlünk ~100 km-re, ott miért lehet, itt, ugyanaz a kereskedelmi lánc, miért más üzletpolitikát folytat?
A kérdés még sokáig megválaszolatlan marad, azt gondolom.

Max

(bocsánat a képek minőségéért, telefonnal készültek)

4 megjegyzés:

Csongi írta...

Én azt gondolom, hogy sajnos mi vagyunk az EU szemetesládája :( Ide valahogy mindig a silányabb minőségű dolgokat hozzák és el is tudják adni, ez a gond. Az itthoni fejekben kellene rendet tenni. Ha valakit nem vet fel a pénz (minket sem), akkor inkább kevesebbet, de a minőséget választjuk. Amíg a Lidl el tudja adni kb. 300 ft-ért a fél kg párizsit, addig nincs miről beszélni. Sajnos ezt Apósomtól tudom, mondtam is neki, hogy gyerekeknek abból ne adjon, ha kérhetem.

Mónika Kövérné Kalmár írta...

Hát igen, ezen már én is keseregtem...
Egyébként, Sevillában vettem pár főzős újságot, és többet is találtam, amiben kimondottan thermomixes receptek voltak. Ebből gondolom, hogy náluk nem luxuscikk a házi gép sem.

undercover írta...

Az említettek még nem is a legrosszabbak. Pl. a bankok kimutatott legnagyobb nyereségeiket innen, a "keleti" régióból szerzik a nagyobb ország kockázatra hivatkozva. De kicsit mi is benne vagyunk, hogy hajlandóak vagyunk drágán megvenni vackokat. Pl. azt hallottam, hogy a Pr....ker kivonul, mert nem ért el elég nyereséget, ami nem is csoda. Én pl. tavaly Ausztriában vettem egy kertészeti árudában gyönyörű impatiens virágot 1 eu-ért, itthon viszont 750 Ft-ért árulta a B...max a csökevényeket. Igaz,ott nem B..x-ban vettem, de ha másutt 1-ért kapható valami, nem hiszem, hogy B..x el tudja adni 3-ért.

Névtelen írta...

nem hiszem, hogy a kérdés megválaszolatlan marad. szerintem egyszerű, ámbár többrétű:
1 - igény: itthon nincs erre igény. a szocializmusban felnőtt generációknak nem volt lehetősége, hogy megismerje ezeket a termékeket - arra meg pláne nem, hogy válogasson. nem ismeri, nem érti, nem érdekli. hozzászokott, hogy eper május-júniusban van és kész. előtte/utána maximum jön a nem túl jó spanyol...
2 - vásárlók: a magyar akkor örül, ha valami olcsó. a minőség lényegtelen. aki pedig figyel a minőségre (vagy meg tudja azt fizetni) az jellemzően a magasabb jövedelemkategóriába tartozik. a bio cuccokat itthon ezért lehet 2-3x-os áron eladni, míg odaát csak kb 30%-kal kerülnek többe.
3 - gazdaság: ezeknek a láncoknak nem az a célja, hogy neveljenek, hanem hogy nyereséget érjenek el. ezt meg úgy teszi, ha kiszolgálja az igényeket, azaz visszatértünk az 1. pontra. azonban ha megnézed, hogy %-osan mennyit költ egy magyar és egy osztrák élelmiszerre, akkor látható, hogy mennyire kicsi a magyar fizetés vásárlóértéke. és még egy dolog, ami ide kapcsolódik. sokfele jártam a világban, és mindenhol volt kedvenc élelmiszerem. ha ezt itthon is be akarom szerezni, akkor nagyon kevés lehetőségem van, ha egyáltalán. ausztriában viszont gond nélkül lehetséges ez, normális áron. oda ugyanis, mint fejlett országba, mennek a külföldi (dél-amerikai, afrikai stb) emberek, és hozzák az igényt a megszokott élelmiszerekre.

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin