2008. május 26., hétfő

Hogy is van ez: az organikus termékek

A mulkori kecskesajtos postban megemlítettem az organikus kifejezést.
Több kérdést és véleményt kaptam e tárgykörben, és úgy gondoltam kifejtem álláspontomat, illetve tapasztalataimat ezzel kapcsolatban.

Először is a maga a kifejezés, hogy organikus.

Legjobban talán az alábbi magyarázat illik rá, de jellemzően ezt egy kozmetikai oldalon találtam a guglival:

ORGANIKUS (BIO/ÖKO): Organikus (bio/öko) az a mezőgazdasági rendszer, ami csak természetes módszereket és technológiákat használ, egészséges és tápanyag gazdag készítményeket állít elő.

Nem feltétlenül kell csupa zöld dolgokra használni/gondolni, hiszen a világban ez egy kicsit másképpen szerepel. Nézzük hogy ez pár uniós példával hogy néz ki.





Anglia:
Divatos fogalom most ez a brit gasztronómiában, sikerült a termelőknek igazi nagy neveket felsorakoztatni.
Gordon Ramsay és Antony Worrall Thompson is előszerettel használja ezeket a termékeket, de Jamie Oliver sem véletlenül költözött ki a kerti lakba egy szép sorozat erejéig.
A legnagyobb kampányt talán Hugh Fearnley-Whittingstall-al csinálták, bemutatva a Farmer Market (gazdálkodói/termelői piac) életképességét, és szinte kimeríthetetlen lehetőségeit. Hangsúlyt fektettek a hazai és kiemelten régiós termékekre, és ehhez az uralkodói házat is sikerült megnyerni, és erre egy reality show-t felépíteni, lásd a TVPaprikán a nagysikerű Felséges fogások című sorozatot.

Az ami viszont azóta is foglalkoztat, hogy mit szólna a magyar ÁNTSZ (régiesen KÖJÁL), Hugh Fearnley-Whittingstall-nak, a piacon való kitelepült főzéseire és ételosztására?
Nyilván ha a nemzeti érdek megkívánja, akkor ezt is lehet rugalmasan kezelni...






De nézzük a legközelebbi szomszédainkat, ausztriát:


Itt a multik-nál való kereskedelmi szereplést sikerült kifejleszteni, hiszen bármilyen nemzetiségű légyen a kereskedő, kötelessége hazai, sőt helyi terméket tartania, forgalmaznia.



Nézzük meg akár a metro-t, a hofer-t (itthon most indulnak aldi néven), billa-t, spar-t, és lidl-t, mindenhol találunk helyi/organikus terméket.


Tejkészítmények, péksütemények, hentesárú, vagy például limonádék, a helyi szikvízkészítőtöl. A metro-ban a régiós, kézműves, kisszériás sörök folymatosan kaphatóak, de még nagyon sok féle termékkel lehetne példázni.


.


Gondolom a beszállítok sem kerülnek olyan hátrányos helyzetbe, mint magarországon. Nincs még egy ágazati szereplő úgy kihasználva mint egy listás beszállító a multiknál. Kihasználva a jogszabályi hiányosságokat, elárasztják az országot, a külföldi, megkérdőjelezhető minőségű árukkal, míg próbáljon egy magyar tejgazdaság beszállító lenni mondjuk a grazi hofer-be.


.

Tökéletesen, de legalábbis jól működően sikerült a helyi termelőket életben tartani, és a termékeiket forgalmazni.
Azt hiszem lenne mit tanulmányozni a hazai agrár/kereskedelmi társulásoknak.
Teljesen másképpen tárgyalnak egy kis termelővel a multik, kemény, főleg minőségi követelményeket támasztanak, de sikeres piaci részvétellel sikerült az érdekeiket megvédeni és érvényesíteni.

.
A képeken a diós-borsos kecskesajtot láthatjuk, olívaolajos páclében érlelve.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin